Widok listy

Telekonsultacje medyczne – co to jest i dlaczego warto je wdrożyć?

Sektor ochrony zdrowia znalazł się w ostatnich tygodniach w bardzo trudnej sytuacji.

Z jednej strony – na każdym kroku podkreśla się, że to właśnie lekarze, lekarze dentyści, pielęgniarki, ratownicy medyczni i pozostały personel medyczny jest bardzo mocno narażony na zakażenie wirusem COVID-19. Z drugiej – wprowadzone ograniczenia dotyczące normalnego przemieszczania się, wymogi dotyczące bezpieczeństwa i higieny, a także kłopoty z zaopatrzeniem w środki ochrony w wielu przypadkach właściwie uniemożliwiają funkcjonowanie placówek medycznych. Istnieje jeszcze trzeci aspekt – pacjenci, którzy pomimo aktualnej sytuacji kraju nadal potrzebują opieki zdrowotnej. Na szczęście są narzędzia, które pozwalają placówkom medycznym świadczyć usługi zdrowotne na odległość – zaliczają się do nich telekonsultacje.

Czym są telekonsultacje?

Telekonsultacje lekarskie to nic innego, jak wizyta (konsultacja) u lekarza bez konieczności wychodzenia pacjenta z domu i osobistego udawania się do placówki. Jest to bardzo nowoczesna forma świadczenia usług medycznych, która może być realizowana przy zastosowaniu dobrze znanych obecnie narzędzi telekomunikacyjnych oraz informatycznych.

W zależności od systemu, może to być rozmowa telefoniczna (porady telefoniczne, tzw. teleporady), videkonsultacje lub chat internetowy. Wszystkie te narzędzia komunikacyjne umożliwiają wirtualny kontakt lekarza z pacjentem, który w danej chwili potrzebuje wsparcia, porady czy pomocy.

Telekonsultacje – opieka medyczna w dobie pandemii

Szeroko rozumiane telekonsultacje – zarówno w formie teleporad, jak i videokonsultacji – znajdują zastosowanie w wielu sytuacjach. Obecny stan epidemii związany z koronawirusem jest najbardziej skrajnym przykładem ich zastosowania, ale nie ma co ukrywać, że w wielu przypadkach stają się one w tym momencie jedyną możliwością, by placówka nadal działała i otaczała swoich pacjentów opieką.

Oczywiście należy mieć świadomość, że nie sprawdzą się one w każdej sytuacji, bo niekiedy pacjent musi spotkać się z lekarzem np. w celu wykonania konkretnego badania albo określonej procedury, ale istnieje naprawdę wiele możliwości ich zastosowania. W dobie pandemii poprzez telekonsultacje można:

  • wystawić e-receptę pacjentom przyjmującym przewlekle dane leki,
  • przedłużyć ważność recepty,
  • poinstruować pacjenta odnośnie sposobu dawkowania leku,
  • wystawić e-skierowanie na badanie,
  • wystawić e-zwolnienie lekarskie,
  • skontrolować postępy rehabilitacji u pacjentów po operacjach,
  • dokonać wstępnej kwalifikacji lub dyskwalifikacji do zabiegu.

Oprócz procedur typowo medycznych, telekonsultacje są w obecnym okresie nieocenionym narzędziem kontaktowym pacjenta z lekarzem. W czasie rozmowy telefonicznej czy korespondencji na czacie lekarz może udzielać pacjentom wielu różnych porad, m.in. z zakresu zdrowego żywienia, pielęgnacji osób przewlekle chorych, opieki nad niemowlęciem, profilaktyki różnych chorób oraz wielu innych kwestii dotyczących ochrony zdrowia.

Nie można zapominać, że telekonsultacje są w obecnej sytuacji nie tylko narzędziem umożliwiającym funkcjonowanie placówki oraz zapewnienie pacjentom profesjonalnej opieki, ale również sposobem na zapewnienie bezpieczeństwa zespołowi placówki: lekarzom, pielęgniarkom, pracownikom recepcji. Pandemia koronawirusa nie bez słuszności budzi obawy wszystkich, a jak już wspomniano personel medyczny znajduje się na szczycie listy grup zawodowych najmocniej narażonych na zakażenie wirusem SARS-CoV-2.

Telekonsultacje zalecane przez instytucje rządowe

Warto zaznaczyć, że olbrzymie korzyści, jakie niosą telekonsultacje dla personelu medycznego, pacjentów oraz całego systemu ochrony zdrowia w Polsce w dobie pandemii zauważają instytucje rządowe. Zgodnie z zaleceniami Ministerstwa Zdrowia, Narodowego Funduszu Zdrowia oraz Głównego Inspektora Sanitarnego, to właśnie teleporady i telekonsultacje powinny być w okresie zagrożenia główną formą udzielania świadczeń przez lekarzy.

Rząd pozwala już na refundację konsultacji lekarskich świadczonych telefonicznie, za pomocą rozmowy na czacie lub videorozmowy, nie tylko w przypadku świadczeń POZ czy internistycznych, ale również w przypadku konsultacji specjalistycznych, np. onkologicznych, kardiologicznych czy neurologicznych.

System telekonsultacji dla placówek medycznych od Medidesk

W Medidesk wychodząc naprzeciw potrzebom placówek medycznym w trudnym czasie pandemii oferujemy innowacyjny, kompleksowy system telekonsultacji. Dedykowany jest dla placówek POZ i NZOZ, klinik medycyny estetycznej, prywatnych placówek i gabinetów, a także szpitali.

Na system telemedyczny Medidesk składają się:

  • aplikacja Mediesk do zarządzania pracą rejestracji medycznej,
  • system do obsługi telekonsultacji medycznych,
  • nowoczesna telefonia VoIP.

Działanie systemu jest bardzo proste. Pacjent umawia się na wizytę poprzez moduł e-rejestracji na stronie placówki, poprzez call center lub dzwoniąc do rejestracji. Wybiera lekarza (specjalizację) oraz formę, w jakiej chce się skonsultować (telefon, video, chat online).

Po umówieniu wizyty otrzymuje potwierdzenie oraz ewentualnie e-mail z formularzem do dokonania płatności. Następnie w umówionym terminie rejestracja lub lekarz wykonują wybraną przez pacjenta formę kontaktu (oczywiście skontaktować się może również pacjent – wówczas system przełączy go do lekarza).

Zapraszamy do kontaktu wszystkie placówki zainteresowane wdrożeniem naszego systemu telekonsultacji z  chęcią odpowiemy na wszystkie Wasze pytania.

BĄDŹ W KONTAKCIE

Masz pytania?
Skontaktuj się!

Już ponad 600 placówek medycznych udoskonala swoje usługi i zwiększa swoje zarobki z Medidesk.

Jeśli nadal zastanawiasz się, czy Medidesk sprawdzi się w Twojej placówce, umów się na rozmowę z naszym ekspertem!

Umów się na rozmowęGroup 6 Copy 2

WEBINARY MEDIDESK

Jak zwiększyć
przychody placówki medycznej?

Co byś zrobił, gdybyśmy powiedzieli Ci, że możesz znacząco zwiększyć zarobki swojej kliniki, wprowadzając tylko kilka prostych zmian?

  • Skutecznie rozwijaj swoją placówkę
  • Poznaj aktualne trendy obsługi klienta
  • Buduj dobre relacje z pacjentami
  • Wdrażaj procedury, które zwiększą Twoją sprzedaż
Zapisz się